Konsumentka i jej prawo do reklamacji

Prawa konsumenckie a reklamacja

Każdy z nas bywa konsumentem. Jako konsumenci mamy określone prawa. Dobrze jest je znać.

Kim dokładnie jest konsument? Jakie prawa mu przysługują? Czy mamy prawo do zwrotu towaru? Na jakich zasadach powinien się on odbywać? O czym konsumenci powinni wiedzieć i pamiętać ? Czym jest reklamacja? Jakie są prawa konsumencie do reklamacji?

Oto poradnik, który odpowie na te wszystkie pytania, umożliwiając świadome zakupy, zgodnie z przysługującymi prawami.

Kim jest konsument?

Konsument jest osobą fizyczną. To osoba, która dokonuje czynności prawnej. Czynność ta nie jest związana bezpośrednio z działalnością zawodową albo gospodarczą. Konsumentem jest każdy, kto coś kupuje prywatnie. Jeśli kupujemy jakiś towar zawodowo, to nie jesteśmy konsumentami.

W każdej spornej sytuacji to konsument jest uważany za słabszą stronę. Z tego względu to on jest objęty szczególną opieką prawną. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiada za pilnowania przestrzegania praw konsumenta. Ochrona konsumencka przysługuje osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Od 2021 roku nastąpiła jednak zmiana i niektóre osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą być chronione. Z reguły konsumentem jest jednak ta osoba, która jest osobą fizyczną. Osoba, która kupuje towar w celach prywatnych.

Jakie są prawa konsumenta? Prawa konsumenckie i reklamacja

Jednym z najbardziej podstawowych praw konsumenta jest prawo do zwrotu towaru. Reklamacja może dotyczyć zarówno towaru, jak i usługi. Może ona się odbywać na zasadzie gwarancji albo rękojmi. Gwarancja dotyczy tylko tych przypadków, w których została ona udzielona.

Jakie są prawa konsumenckie do reklamacji? Kto decyduje o tym, czy będzie to rękojmia, czy gwarancja?

To konsument jest osobą decydującą o tym, którą formę reklamacji wybierze. Oczywiście dotyczy to sytuacji, w których gwarancja została udzielona. Jeśli gwarancja nie została udzielona, to konsument nie może wybrać tej formy reklamacji. Na jakich zasadach odbywa się reklamacja? Kiedy przysługuje konsumentowi, a kiedy nie? Czy można zwrócić towar do sklepu internetowego? Czym różni się rękojmia od gwarancji? Poznaj swoje prawa, aby móc z nich skorzystać. Musisz wiedzieć, że możesz zareklamować produkt kupiony w sklepie stacjonarnym oraz w sklepie internetowym.

Prawa konsumencie a reklamacja. Rękojmia

Rękojmia jest tą formą reklamacji, z którą konsument zawraca się do sprzedawcy. To właśnie sprzedawca odpowiada za wady towaru. Istnieją dwie grupy wad towaru. Są to wady prawne oraz wady fizyczne. Zarówno na wadę prawną, jak i fizyczną może powołać się konsument.

Warto wiedzieć o tym, że reklamacja nie wymaga pisemnej formy. Choć nie jest to wymagane, to lepiej jest ją zastosować. Forma pisemna jest dowodem na złożenie reklamacji. Można w niej opisać wszystkie szczegóły dotyczące wady towaru oraz określić żądania. Reklamację składa się u sprzedawcy. Jeśli chcemy wysłać ją pocztą, to należy skorzystać z listu poleconego, który ma zwrotne potwierdzenie odbioru. Sprzedawca jest odpowiedzialny za towar, który jest wadliwy przez 2 lata od wydania.

W przypadku nieruchomości sprzedawca jest odpowiedzialny przez 5 lat. Jeśli kwestia dotyczy towaru używanego, to sprzedawca może skrócić okres odpowiedzialności do 1 roku. Musi on jednak o tym poinformować kupującego przed zakupem towaru. Jeśli towar jest wadliwy, to konsument może oczekiwać: wymiany na nowy, naprawy, odstąpienia od umowy (dotyczy istotnej wady), a także obniżenia ceny. Towar jest każdą rzeczą ruchomą, którą się sprzedaje. Od daty złożenia reklamacji konsument powinien dostać odpowiedź w terminie 14 dni.

Wada prawna a wada fizyczna

Towar może mieć wadę fizyczną albo wadę prawną.

Wada fizyczna oznacza, że towar jest niezgodny z umową. Wada prawna oznacza, że towar jest prawnie obciążony. Chodzi o sytuację, gdy towar należy do osoby trzeciej (pochodzi z kradzieży). Dotyczy to również sytuacji, gdy osoba trzecia ma prawo pierwokupu towaru (towar obciążony prawem kogoś innego).

Korzystanie z towaru jest ograniczone ze względy na różne okoliczności. Przykładową okolicznością jest to, że towar jest dowodem w sprawie i nie można go używać. Wada fizyczna to niezgodność produktu z tym, co zostało określone w umowie. Dotyczy to sytuacji, gdy produkt jest niezupełny. W aparacie zgodnie z umową powinien być obiektyw, ale go nie ma. To również sytuacje, w których towarowi brakuje właściwości, które miał posiadać (lodówka, która nie chłodzi).

Dotyczy to również tych sytuacji, w których produkt nie ma właściwości, które zostały wyszczególnione w umowie. Na przykład produkt miał mieć właściwości lecznicze, ale ich nie ma. Chodzi również o sytuacje, w których sprzedający nie poinformuje konsumenta o wszystkich aspektach przedmiotu. Jeśli konsument zakłada, że bateria będzie działała 4 godziny, a sprzedawca wie, że działa tylko przez dwie, to konsument musi o tym wiedzieć.

W sytuacji, gdy sprzedawca nie wyprowadzi konsumenta z błędu, produkt podlega zwrotowi. Poznaj swoje prawa, aby wiedzieć, kiedy należy Ci się reklamacja towaru kupionego.

Prawa konsumencie — reklamacja a gwarancja

Reklamacja wadliwych mebli
Źródło: Pexels.com

Gwarancja jest z kolei oświadczeniem, które składa przedsiębiorca. Jest to oświadczenie dobrowolne. Składane jest przez gwaranta. Może nim być sprzedawca, dystrybutor, a także importer oraz producent. Gwarancja dotyczy jakości oferowanego produktu. Jej forma jest określona. Gwarancja produktów sprzedawanych w Polsce musi być sformowana w języku polskim. Musi być też zrozumiała dla każdego.

Gwarancja dotyczy właściwości, które ma produkt. W gwarancji wyszczególnione są także prawa konsumenta oraz obowiązki gwaranta. Dotyczą one sytuacji, w których produkt wskazanych właściwości nie ma. Gwarancja może mieć dowolną formą. Jest to każde oświadczenie gwaranta dotyczące produktu. Gwarancją może być również reklama.

Co powinna mieć gwarancja? Poznaj swoje prawa

Gwarancja powinna zawierać kilka informacji. W gwarancji muszą znaleźć się dane gwaranta. To przede wszystkim nazwa gwaranta oraz jego adres. Czasem dotyczy to przedstawiciela, którego gwarant ma w Polsce.

Ważny jest również czas trwania ochrony gwarancyjnej, a także jej zasięg. Chodzi o informację o tym, gdzie towar podlega gwarancja oraz jak długo. W gwarancji powinna się też znaleźć informacja o tym, jakie prawa ma konsument, jeśli produkt będzie wadliwy. Czas gwarancji zawsze określa gwarant. Jeśli gwarant nie określi czasu gwarancji, to trwa on standardowe 2 lata od wydania produktu.

W sytuacji, gdy towar zostaje wymieniony, to podlega on nowej gwarancji. Jeśli wymienimy buty po ponad roku gwarancji na nowe, to nowe buty będą miały znów dwa lata gwarancji.  Jeśli wymienimy tylko część towaru, to nowa gwarancja dotyczy tylko tej części. Z kolei jeśli wymienimy po ponad roku baterię w laptopie, to gwarancja baterii ma znów dwa lata, ale gwarancja laptopa już nie.

Prawa konsumenckie reklamacja usługi

Czy można złożyć reklamację usługi? Jakie są prawa konsumencie do reklamacji usługi?

Konsument może złożyć reklamację usługi. Dotyczy to usług wykonanych nieprawidłowo. Nie można złożyć reklamacji usług socjalnych, związanych z hazardem. A także tych, które są wykonywane w zautomatyzowanych miejscach sprzedaży. Reklamacji nie podlega usługa dostarczania produktów spożywczych do określonego miejsca. Usługi związane z opieką zdrowotną nie podlegają reklamacji, a także te związane z imprezami turystycznymi. Nie można zareklamować usług deweloperskich.

 

Jedna odpowiedź do “Prawa konsumenckie a reklamacja”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close